Het woord ‘ransel’

Ooit was het woord ‘ransel’ wijdverbreid in de Nederlandse taal. Zo nu en dan duikt het nog op in kruiswoordpuzzels: BUIDEL, 6 letters. Maar wie kent het nog?

Niet veel mensen weten dat een ransel een vierkante soldatenrugzak is en dat het woord ook gebruikt wordt om een reis- of schooltas mee aan te duiden.

Maar in Japan kent iedereen het woord ransel. Elk schoolgaand Japans kind draagt immers een randoseru (ランドセル) over de schouders op de rug. Omdat de Japanse taal, met uitzondering van de letter ‘n’ geen losse medeklinkers kent, wordt het woord ransel ‘Ra-n-do-se-ru’ in het Japans uitgesproken als ‘randseru’.

Het waren de Nederlanders die deze rugzak voor soldaten in Japan introduceerden. Zij mochten als enige westerse natie in de Edo periode (1600 – 1868) vanuit het eiland Deshima bij Nagasaki, handel met Japan drijven. Zo lieten zij niet alleen Japanners kennis maken met Westerse wetenschap en techniek maar werden er ook veel Nederlandse woorden in de Japanse taal opgenomen, waaronder ook het woord ‘ransel’.

Tegen het einde van de 19de eeuw begon men de vierkante rugzak als schooltas te gebruiken. Er waren niet veel mensen die zich in die tijd zo’n dure tas konden veroorloven. De meeste droegen dan ook een eenvoudige rugtas of furoshiki, een tot tas geknoopte vierkante doek. Pas na de Tweede Wereldoorlog zou de ransel in alle lagen van de bevolking door basisschoolleerlingen als schooltas gebruikt gaan worden.

Nu is de Japanse ransel niet meer uit het straatbeeld van Japan weg te denken.

De moderne ransel

De ransel vormt nog altijd een onderdeel van het verplichte schooluniform. Aanvankelijk droegen de jongens zwarte en de meisjes rode rugzakken. Nog altijd zijn het deze traditionele twee ranselkleuren die het Japanse straatbeeld vullen. Maar mede als gevolg van een vrijere schooluniformkeuze is de ransel tegenwoordig in een keur aan kleur en design in Japan verkrijgbaar.

Voor de kinderen die zich met hun ransel nog meer dan alleen in kleur willen onderscheiden, zijn er volop mogelijkheden. Zo zijn er traditionele ransels met opdruk, strikken, kralen etc. verkrijgbaar of kun je een cowboy of Supermario ransel aanschaffen. Ook bieden veel ranselproducenten custom-made ransels aan. Je kunt je tas dan voor een deel naar eigen smaak laten maken. Zo kies je bij voorbeeld zelf de kleur van het stikseldraad en van het leer van de achterkant, het design van de binnenkant en de knopjes op de voorflap.

Zelfs Amerikaanse sportmerken als Nike, Puma en Adidas en bekende modehuizen zoals ELLE zijn zich op de ranselmarkt gaan richten. Voor het sportlogo of modemerk op deze doorgaans traditionele ransels wordt veel geld betaald.

Ook worden er de laatste tijd ransels speciaal voor volwassenen in Japan ontwikkeld, maar de nieuwprijs hiervan is vele malen hoger dan een scholierenransel.

Foto: Christian Kadluba

Nieuwprijs van een Japanse Ransel

De nieuwprijs van een ransel in Japan ligt tussen de € 300 en € 700 en is o.a. afhankelijk van het merk, het materiaal en het productieproces. Maar een ransel waar een hoger prijskaartje aanhangt is ook geen uitzondering.

Het zijn vaak de opa’s en oma’s die voor hun kleinkind een nieuwe randoseru kopen als het naar de basisschool gaat.

Onze prijzen van onze vintage randoseru zijn een stuk aantrekkelijker.

Afmetingen en gewicht

De standaardafmeting van een Japanse ransel is: circa 33 cm hoog, 26 cm breed en 16 cm diep. De meeste tassen zijn geschikt voor A4-formaat documenten. Wanneer de ransel leeg is, weegt de tas gemiddeld circa 1 kg.

Het maakproces

Veel Japanse ransels worden handmatig in Japan gemaakt. Het zijn kwalitatief hoogwaardige en duurzame tassen. Dat moet ook want de tassen moeten lang mee, minstens zes jaar gedurende de basisschooltijd.
De ransel wordt vervaardigd uit één stuk en bestaat uit meer dan 200 onderdelen. Het is een proces van snijden, coating, stikken, stansen, lijmen, vastnagelen.

De tassen zijn vervaardigd van gestikt sterk leer of kunstleer (Clarino). De rug van de ransel is gemaakt van zachter materiaal omdat deze direct met het lichaam in contact is.

We are using cookies on our website

Please confirm, if you accept our tracking cookies. You can also decline the tracking, so you can continue to visit our website without any data sent to third party services.